کمه جوش غذای سالم و سرشار از کلسیم

کمه جوش غذای سالم و محلی سبزوار

این غذای سالم، خوشمزه و اصیل سبزواری که حتی در بخشی از کتاب کلیدر نیز به آن اشاره شده از نوعی ماست سفت با نام کمه درست شده که سرشار از کلسیم است.
کمه در حقیقت یک فرآورده لبنی است که حاصل ماستی است که چربی آن را برای تهیه کره گرفته باشند و دوغ بدست آمده از آنرا درون پوست بز یا گوسفند ریخته و کمی به آن نمک اضافه  و پوست را بدوزند تا آب دوغ گرفته شود و محصول بدست آمده را کمه گویند که سرشار از کلسیم می باشد.
این غذای سالم، خوشمزه و محلی سبزوار با نان کاک که یک نان محلی سبزواری است و در بالای تنور خشک یا به اصطلاح محلی کاک می شود به صورت تلیت شده و به همراه خاگینه یا بادمجان سرخ شده و سبزی تازه و پیاز و ترشی بادمجان سرو می شود.

مواد لازم برای تهیه کمه جوش سبزواری برای چهار نفر:

  • پیاز: ۲ عدد
  • نعناع خرد شده: ۲ قاشق غذا خوری (یا ۱قاشق نعناع خشک و ۱ قاشق پونه خشک)
  • زرد چوبه: ۲ قاشق مربا خوری
  • گردو: ۸ عدد
  • گوجه فرنگی:۴ عدد
  • تخم مرغ: ۱ تا ۲ عدد
  • کشک: ۱ قاشق غذا خوری
  • کمه(یک فرآورده لبنی که از ماست چکیده سفت تر):۱ پیاله سوپ خوری
  • نمک و فلفل: به میزان دلخواه
  • روغن(حیوانی): به میزان دلخواه

طرز تهیه کمه جوش سبزواری:

برای تهیه این غذای سالم و سرشار از کلسیم لازم است
ابتدا پیازها را خلال کرده در روغن حیوانی  تفت دهیم وقتی طلایی شد
مقدار دو قاشق مرباخوری زرد چوبه و سپس دو قاشق غذا خوری نعنا خرد شده و (یا یک قاشق نعنای خشک با یک قاشق پونه خشک) به آن اضافه کرده و کمی تفت میدهیم ( مانند درست کردن نعناع داغ )
تعداد هفت تا هشت عدد گردو را میکس کرده و چهار عدد گوجه فرنگی ریز شده را نیز به آن اضافه میکنیم  تا کمی آب آن  تبخیر شده و به غلیظت دلخواهمان برسد.
 سپس یک پیاله ی سوپ خوری کمه و یک قاشق غداخوری کشک را در سه لیوان آب حل کرده و به همراه یک عدد تخم مرغ کاملاً هم می زنیم و به درون طرف غذا اضافه می نماییم.
بهتر است مواد مخلوط شده را خوب  با چنگال هم  بزنیم  تا تکه تکه نشوند و اجازه دهیم  به جوش بیایند به محض جوشیدن آن را خاموش میکنیم.
در انتها نمک و فلفل را به میزان دلخواه اضافه کرده و با کمی نعناع داغ غذا را تزیین می نماییم.
(برای خوش طعم شدن این غذای محلی بهتر است از روغن های محلی استفاده شود.)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *